söndag 7 augusti 2011

Lite av varje ......

S*Isgården´s Franka 7 månader

Angelin 7,2 kg lätt ;-o



Den här gynnaren får gärna hällsa på lite oftare ;-))


Snöleoparden såå vacker


Skogens guld






Det var länge sedan jag var här på min blogg hmm så nu får jag ta mej i kragen ja vad ska jag börja lite om mina katter kanske.



Det har flyttat in en liten tjej som heter S*Isgården´s Franka en helt underbar katt som har självförtroende och älskas av alla katterna hon busar med alla och hon har Xangria som fostermor som låter henne dia 7 månader gammal :-S



Jag är inte så glad för det för hon löper ju aldrig hon tycker väll att hon har en bäbis redan , hon är rolig kommer med leksaker i munnen och kallar på Franka nu är det mat men Franka tycker inte om maten det är såå myctet godare att snutta ;-).



Har kastrerat Hjördis för ett tag sedan , det blev tyvärr inga ungar efter henne och det är bättre för hon slipper dessa äkliga p-pillren , hon har alltid varit lägst i rang och dom andra har mobbat henne ibland men nu när hon är kastrat så går det bättre hon har t o m lekt med dom andra och det har hon nog inte gjort sen hon var unge.Fin har hon blivit mycket också päls och konstigt nog har hennes svärta blivit bättre hennes underull var grå men nu blir den svartare och svartare konstigt tycker jag.



Angelin som jag har parat ett antal gånger men tyvärr gått tom , denna dam hon äääälskar mat så jag har bantat ner henne men när jag trott att hon har varit dräktig så har maten fått stå framme .En vecka gick hon upp 220g och då förstår ni säkert att jag trodde att hon var med ungar men nej då lurar matte så in i bomben .Jag tror att det är fodret som gör att vissa går upp hisskiligt mycket läser man på innehållet på många foder så blir man ganska mörkrädd.Tex majs ,vegetabilisk proteinsolat (det är bla därför proteinet kan vara högt i fodret men det är det inte vegp. som katten behöver utan animalisk , betfiber, psylliumskal/frö, sojaolja mm mm och smak förstärkelse för att katten ska vilja överhuvudtaget äta fodret ) nä så naturligt som möjligt ska det vara.




Så nu har jag gått över från bla R C till Orijen foder som innehåller 80% animalisk protein och 20 % frukt o grönsaker och 0% spannmål som är bukfylla.Katterna älskar fodret men det är än så länge bara Xangria & Angelin som bara fått Orijen , dom andra har fått blandat för jag hade lite kvar av det gammla fodret.Det ända som är negativt med fodret att deras avföring luktar 100% värre än det brukar och då vet ni att det inte luktar blommor innan ;-).Magarna är bra också så jag kan bara tala gott om det."Lilla" Angelin går ner i vikt och ( hon får det portionerat så inget fri tillgång :).Många brukar skryta hur mycket deras katter väger nja man får se hur mycket hull katten har inte skryter jag om hennes 7,2 kg vägde hon som mest hua :-( hennes idialvikt är ca 5,7kg så det är en del hon ska gå ner.Hon är ingen liten hona men 7 kg är alldeles för mycket så innan hon paras igen ska hon gå ner till sin idialvikt vill så gärna ha kull på henne men men det blir inte som man vill när man har levande djur med att göra.



Jag min syster och hennes dotter var i Nordens Ark härligt väder hade vi och omgivningarna är så vackra.Det är tredje gången jag var där tycker det är så intressant och vi fick se många vackra djur , tyvärr så visade sej vargarna inte sej denna gång men snöleoparden med fjolårsungar (så underbart vackra) amurtigrarna som fick mat vilket kraftfullt djur och vilka ben och tassar woaw säger jag bara .Europeisk vildkatter dom rörde på sej denna gången annars brukar dom ligga och trycka så vilda och fina tyvärr har jag inget teleobjektiv dom var lite för långt bort.Den nya Pallaskatten låg på en hylla låångt upp så det blev inget fotande på den heller men vi hade en härlig dag så vi var nöjda när vi begav oss hemåt.



Var i skogen och plockade kantareller vi fick väl inga mängder precis men så härligt och rofullt att gå i skogen hundarna gillar det skarpt också lille Frasse fick kämpa ibland han är ju lite kort i rocken och han tyckte det var lite jobbigt när vi gick åt flera håll.




Imorgon är man tillbaka till verkligheten då börjar jag jobba igen men det är lungt faktiskt lite mjukstart först.





Ha det gott i sommarsol/regnet ;-)










































































Inga kommentarer: